Språkbruk och svordomar
Vi lär oss hur språkbruk och svordomar sett ut genom tiderna, ur en historisk kontext. Sen kommer vi prata om vad en svordom innebär – varför svär man egentligen? Och så ska vi diskutera hur vi bäst bemöter svordomar och hur vi kan sätta gränser för vad som är okej och inte.
Tips till vårdnadshavare
Språkbruk är det språk vi använder i samspel med andra, och att vi pratar på olika sätt med olika personer och i olika sammanhang. Svordomar kan delas in i två syften:
Utropsord – används för att förstärka en känsla, till exempel när man slår i lilltån.
Skällsord – används för att kränka någon annan.
Samtala om språk och kränkningar på ett öppet och nyfiket sätt, utan att direkt döma eller korrigera. Ställ följdfrågor och lyssna mer än du pratar – målet är att förstå hur ditt barn tänker och upplever språket i sin vardag. Försök använda konkreta exempel, gärna från sociala medier, tv-serier, musik eller skolan, så att samtalet känns relevant. Var beredd på att vissa ord eller uttryck kan väcka starka känslor – både hos dig och ditt barn. Använd det som ett tillfälle att prata om varför vi reagerar olika och hur ord kan påverka människor på sätt som inte alltid är synliga.
Frågor att prata om hemma:
- Vilka ord tycker du är helt okej att använda med dina vänner, men inte med vuxna? Varför?
- Finns det ord som kan vara roliga i en situation men väldigt sårande i en annan? Kan du ge exempel?
- Hur kan du veta om någon blir sårad, även om de skrattar när du säger något?
- Tror du att vissa ord är mer okej att använda om man tillhör samma grupp som den man pratar om? Varför/varför inte?
- Vad tycker du är skillnaden mellan att skämta med någon och att skämta på någons bekostnad?
- Finns det ord eller uttryck som du själv aldrig skulle använda? Varför just de?
- Hur tycker du att vi hemma ska prata om och hantera kränkande språk om vi hör det?
Genom att prata om språkbruk hemma och i skolan kan vi tillsammans hjälpa barnen att utveckla ett språk som stärker relationer och skapar en tryggare miljö för alla.

