Baspass 1 - Normer och dess konsekvenser del 2
Vad innebär normer och hur känner vi igen dem i vardagen? Vi utreder strukturen bakom normer, vikten av att kommunicera med normmedvetenhet och hur vithetsnormen kan begränsa och skada individer.
Tips till vårdnadshavare
Stereotyper är förutfattade meningar om vad det innebär att tillhöra en viss grupp. Dessa utvecklas redan när barnen går i förskolan och är något vi inte alltid är medvetna om att vi har, men de styr ofta våra val i livet och vår förståelse av andra. Stereotyper och normer är bundna till varandra. Flera undersökningar visar att barn som avviker från rådande normer löper större risk att bli utsatta för kränkningar och mobbning.
Vänta inte tills normerna har lett till våld innan ni pratar om dem med barnen. Läs på om de olika normer som finns i samhället och hjälp barnen att sätta ord på vilka de själva kanske drabbas av och vilka andra drabbas av. Bistå dem med redskap inför mötet med begränsande normer - på vilka medvetna och omedvetna sätt bidrar de själva till normer, hur kan de förändra normer och hur kan de underlätta för andra som avviker från normen? Detta är särskilt viktigt om barnet saknar en mångfald i sin omgivning.
