Baspass 2 - Aktiva åskådare och förändringsagenter
Vi pratar om begreppet aktiv åskådare och betydelsen av att vara en förändringsagent. Eleverna lär sig hur de kan göra skillnad genom att ingripa och erbjuda hjälp i olika situationer. Det här passet genomförs första året en klass hoppar på Tåget.
Tips till vårdnadshavare
Förändringsagenter och aktiv åskådare är personer som gör en förändring i situationer där hjälp skulle kunna behövas, såsom när någon råkat illa ut eller behöver hjälp på andra sätt. Det handlar om att agera före, under och efter en konfliktfylld situation: Vi kan exempelvis säga ifrån vid skojbråk (före), vi kan hämta en vuxen när en situation blir värre (under), eller så kan vi fråga de som varit involverade hur de upplevde situationen (efter).
Ni får gärna prata med barnen hemma om vad som gör en person till en aktiv åskådare utanför skolan, och om vilka tillfällen de känner att de är mest bekväma att vara aktiva åskådare på under konfliktfyllda situationer. Inkludera gärna nätet som arena, och diskutera på vilka sätt det aktiva åskådarskapet skiljer sig från andra (alltså på nätet jämfört med fysiska situationer).
Samtala gärna vidare om när barnen själva önskar att aktiva åskådare ger dem stöd – både före, under eller efter att de själva har varit i en utmanande situation. Och påminn gärna ditt barn lite då och då om vilka tillfällen de var aktiva åskådare, både hemma och utanför skolan.
Här är några förslag på vad ni kan fråga barnet:
- Trivs du bäst med att agera före, under eller efter en händelse? Vad beror det på?
- Hur kan man vara en aktiv åskådare på nätet?
- Vad är skillnaden mellan att vara aktiv åskådare på internt jämfört med "riktiga" platser, till exempel i skolan?
- När vill du helst att en aktiv åskådare ger dig stöd – före, under eller efter att du varit i en utmanande situation?
- Vilka typer av situationer skulle du vilja ha stöd i?
- Har du varit aktiv åskådare den här veckan? (Om ja:) I vilken situation? Vart var ni (hemma eller i skolan)? Vad gjorde du för något? Berätta gärna hur det gick till!
Tåget tipsar: Så stödjer du ditt barns utveckling av kamratfärdigheter
Goda kamratfärdigheter är avgörande för att en grupp ska fungera väl. Som föräldrar har ni en viktig roll i att stödja barnen i att utveckla dessa färdigheter. Här är några konkreta tips:
- Diskutera kamratfärdigheter: Fråga ditt barn vilka färdigheter de tycker krävs för att vara en bra kompis och vilka de själva har.
- Dela dina egna erfarenheter: Berätta vilka kamratfärdigheter du uppskattar hos dina vänner och vilka du själv har.
- Identifiera utvecklingsområden: Diskutera tillsammans vilka färdigheter ni vill förbättra för att bli ännu bättre kompisar.
- Främja god kamratskap genom att betona allas värde: Påminn ditt barn om att goda kamratfärdigheter är viktiga både för nuvarande och potentiella vänner. Uppmuntra ditt barn att se och bjuda in andra, särskilt de som kanske inte har lika många kompisar.
- Öva på kamratfärdigheter i vardagen: Hjälp ditt barn att tillämpa sina kamratfärdigheter i verkliga situationer. När ni ser situationer där en aktiv åskådare eller förändringsagent behövs, prata om vad ditt barn skulle kunna göra.
- Gör det till en vana: Fråga regelbundet vad dina barn hade gjort i olika situationer och vad de tror att personen som blev utsatt hade önskat att andra gjorde.
Tåget tipsar: Så pratar du med ditt barn om vad "aktivt åskådarskap" innebär
Be gärna skolpersonalen visa er förändringscirkeln och dess olika roller samt skicka den till er, så att även ni kan arbeta med förändringscirkelns olika roller hemma. Förändringscirkeln hjälper oss att förstå att våldet består av många aktörer, inte enbart en utövare och en utsatt. Runtom finns viktiga åskådare till det som sker. Genom att arbeta med att stärka åskådarna till våldet, säkerställer vi att barn tar ett ansvar för varandras trygghet – att alla är en del av förändringen.
Genom förändringscirkeln blir det också tydligt att det går att antingen klättra upp eller ned i cirkeln med sina handlingar. På så vis medvetandegör vi barnen om vilka handlingar det är som utövas av de respektive karaktärerna och bistår dem med möjligheten att välja vilka de faktiskt vill vara – oftast vill man vara en aktiv åskådare, en förebild. Med rätt redskap kan alla bli det.
Tänk på att ord har ett signalvärde! Det är vanligt att kränkande situationer oftast antas utgå från två roller: en förövare och ett offer. Inom Tåget arbetar vi mycket utifrån fokus på att en person inte behöver vara sina handlingar. Handlingar kan ändras. Därför pratar vi inte om att ett barn är en mobbare eller förövare, utan en utövare av mobbning - någon som gör något taskigt. Utövaren av mobbning kan lika gärna bli en aktiv åskådare, alltså bli någon som gör något snällt – bara den väljer det med sina handlingar. Det är lättare att sluta göra något taskigt än att sluta vara en taskig person.
Fler tips från Tåget för utvecklande samtal med ditt barn
- Diskutera dagliga händelser: Fråga ditt barn om de har sett eller varit med om några situationer i skolan där någon var taskig mot någon annan. Diskutera tillsammans hur man kan agera som en aktiv åskådare i sådana situationer.
- Ge exempel på positiva handlingar: Prata om hur små, vänliga handlingar kan göra stor skillnad. Det kan vara så enkelt som att bjuda in någon som är ensam att leka eller säga något snällt till en klasskamrat.
- Lär ut empati genom rollspel: Gör små rollspel där ni spelar upp olika scenarier. Låt ditt barn öva på att vara en aktiv åskådare och diskutera efteråt hur det kändes och vad de lärde sig.
- Stärk självkänslan: Hjälp ditt barn att känna sig trygg och självsäker i sina val. Berätta att det krävs mod att stå upp för andra, men att det är en viktig och värdefull egenskap.
- Ge positiv feedback: När du ser ditt barn agera som en aktiv åskådare, ge beröm och uppmuntran. Detta stärker deras vilja att fortsätta göra bra val.
- Skapa en trygg miljö hemma: Visa genom ditt eget beteende hur man kan vara en bra åskådare. Diskutera och agera med respekt och empati i familjesituationer.
- Följ upp regelbundet: Fortsätt att ha dessa samtal regelbundet. Fråga ditt barn hur det går och om de har några nya exempel på när de varit eller sett någon annan vara en aktiv åskådare.
Genom att regelbundet prata om dessa ämnen hemma kan vi tillsammans hjälpa våra barn att förstå vikten av att vara aktiva åskådare och bidra till en tryggare och snällare miljö för alla.
