Språkbruk och svordomar
Vi utforskar språkbruk och svordomar från en historisk synvinkel samt strategier för att hantera och bemöta dem i skolmiljön. Vi lär oss om innebörden av svordomar, skillnaden mellan utropsord och skällsord samt reflekterar över hur ordval påverkar andra och hur en kan använda alternativa ord gentemot varandra. Ett sätt är att alltid utgå ifrån sig själv när vi pratar om hur vi upplever den andre.
Tips till vårdnadshavare
Forskning visar att unga använder svordomar som en del av sitt språkbruk för att passa in i olika sammanhang – det är alltså en normal del av deras sociala utveckling! Det påvisas även att pojkar använder grövre svordomar än flickor gör eftersom det lättare förknippas till status bland pojkar i grupp. Forskning visar även att barn många gånger inte vet innebörden av sina svordomar, men att de använder det för att de ser att det skapar reaktioner.
Prata gärna med barnen om vilka ord i och utanför skolan de upplever som "förbjudna ord":
- I vilka olika sammanhang har du hört orden?
- Vad tror du att orden betyder?
- Varför de tror att vissa använder dessa ord?
- Hur kan de olika orden få andra att känna, när de får höra orden?
Kan vi tillsammans försöka komma på andra, mer positiva ord som vi skulle kunna använda – i stället för svärord och elaka ord?
