Olika familjekonstellationer
Vi definierar och diskuterar olika familjekonstellationer för att främja förståelse och acceptans för mångfalden inom familjer. Vi uppmuntrar eleverna att reflektera över kärlek, trygghet och glädje i olika familjekonstellationer.
Tips till vårdnadshavare
De som går i ditt barns klass kommer från många olika sorters familjekonstellationer. Vi vuxna vill inte att något barn ska bli utsatt för kränkningar på grund av att ens familj ser annorlunda ut eller avviker från normen. Och vi vill inte heller att något barn utsätter andra för kränkningar.
Här är några tips på hur ni normaliserar barnens bild av vad en "familj" är:
- Tillåt barnen att ställa nyfikna frågor när de ser en familj som är olik er familj – det är ett bra tillfälle att lära sig mer om våra olikheter! Använd er av situationer som uppstår i er vardag. Prata till exempel om det när ni ser en familj som skiljer sig från kärnfamiljen (mamma-pappa-barn).
- Besök ert närmaste bibliotek och fråga efter böcker som lyfter olika typer av familjer.
Om ni vill ha bok-tips kan ni kika på webbplatsen Olika:
olika.nuLänk till annan webbplats.
- Berätta att alla sorters familjekonstellationer visar samma typ av kärlek, trygghet och omtanke för alla barn som ingår i dessa.
- När djupa diskussioner blir ännu djupare – i denna typ av diskussioner är det ganska vanligt att barnen frågar om döden, särskilt om man själv eller någon av eleverna på skolan berättar att de har någon nära anhörig som har avlidit. Vissa barn benämner det som att de är "änglar", eller att de ”bor i himlen”, en del säger att "de har åkt till månen". Försök då svara på deras frågor så ärligt och enkelt som möjligt. Använd därför inte omskrivningar som till exempel "somnat in", "gått bort" eller "lämnat oss" – använd hellre ordet "död". Berätta att många har olika tankar om var levande varelser hamnar när de dör, men att det finns en gemensam sak för alla olika tankar: vi kan tyvärr inte fysiskt hälsa på de som dött – var de nu befinner sig.
